Opening of the exhibition Becoming by Recalling – Att bli genom att blicka bakåt May 23

cropped-bbr-vernissagekort-a5-v3-tryck-2-page-001-2.jpg

1 pm, Passagen Konsthall, Stora torget, Linköping

Welcome speach by the Kunsthalles Director Lars-Ove Östensson and Curator Susanne Ewerlöf

Performance by Sofia Hultin

3 pm Friluftsmuseet Gamla Linköping (Open-Air museum)

Presentation of the project This is Sweden by Ana Londono at Curmanska Magasinet

Guided tour of the museum by Kristina Grahm, Curator at Gamla Linköping and Tina Karlsson, Museum Director

Pan Flute Concert by Ingela Ihrman and the The Japanese Knotweed Pan Flute Ensemble in the herb garden.

 

I grupputställningen Becoming by Recalling – Att bli genom att blicka bakåt förenas identitetsfrågor med diskussioner om kulturarv. Historia, normer och gemenskap kan ibland upplevas som naturliga och eviga, men det finns all anledning att fundera kring vad dessa föreställningar är grundade i. Makthavare, museer, skolor och andra institutioner formar ständigt vår bild av det som varit. På så sätt är det förflutna fast i ett oavbrutet pågående, vars riktning skiftar beroende på samtiden.
Under tidens gång har personer gjort aktiva val kring vilka berättelser som fått ingå i den allmänna historien om till exempel Sverige. De har inte nödvändigtvis haft de värderingar och den kunskap som vi har nu, och framförallt kan de omöjligt mött den mångfald av identiteter som utgör vårt samhälle idag. Om vårt kulturarv kan omformuleras, berikas och låta fler erfarenheter ta plats, får vi då också en färgstarkare palett att använda när vi skapar eller omskapar oss själva?

The exhibition Becoming by Recalling combines identity issues with new discussions on cultural heritage. A society´s history, norms and communal understandings can sometimes come across as natural and eternal, but there is every reason to rethink and to reflect on the origins of these ideas. Those in power, museums, schools and other institutions constantly shape our perception of past times. In this way, the past is fixed in a continuous current, whose direction varies depending on the present.

Over time people have made active choices about which stories to include in the general history of Sweden, for example. They didn’t necessarily share the values and knowledge we have now and above all, they never met such a diverse mix of identities that exist in our society today. If our cultural heritage can be modified, enriched and have a broader variety of experiences represented, we might get a more colourful palette to use when creating or recreating ourselves?

Medverkande konstnärer/Participating artists
Roxy Farhat (1984, Iran/Sweden)
Silje Figenschou Thorensen (1978, Norway)
Carola Grahn (1982, Sweden)
Sasha Huber (1975, Switzerland/Finland)
Sofia Hultin (1982, Sweden)
Ingela Ihrman (1985, Sweden)
Martin Karlsson Tebus (1976, Sweden)
David Larsson (1981, Sweden)
Elin Magnusson (1982, Sweden)
Mykola Rydnyi (1985, Ukraine)
This is Sweden
Mattias Åkeson (1970, Sweden)

Curator: Susanne Ewerlöf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s